OXE Marine inleder ett skriftligt förfarande för att få obligationsinnehavarnas godkännande av värdepappersbytet

REGULATORISKT PRESSMEDDELANDE - EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUERING ELLER PUBLICERING, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, NYA ZEELAND, JAPAN, HONGKONG, SYDKOREA, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SCHWEIZ, RYSSLAND ELLER BELARUS ELLER NÅGON ANNAN STAT ELLER JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUERING ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER ENLIGT TILLÄMPLIG LAG.

OXE Marine AB (publ) (”OXE Marine” eller ”Bolaget”) har utsett CSC (Sweden) AB (tidigare Intertrust (Sweden) AB) (”Förvaltaren”) till förvaltare av Bolagets utestående obligationer ISIN: NO0010815442, ISIN: SE0010831545 och ISIN: SE0010831594 (”Obligationerna”) att inleda ett skriftligt förfarande för att begära att innehavarna av sådana Obligationer (”Obligationsinnehavarna”) röstar för ett värdepappersbyte, genom vilket Obligationerna, inklusive ackumulerad ränta fram till och med likviddagen för värdepappersbytet (preliminärt den 2 december 2024), kvittas mot nyemitterade aktier i Bolaget (den ”Riktade Nyemissionen” eller ”Värdepappersbytet”), enligt vad som anges i en kallelse om skriftligt förfarande (det ”Skriftliga Förfarandet”) som Förvaltaren idag kommer att skicka till per den 1 oktober 2024 direktregistrerade Obligationsinnehavare (”Avstämningsdagen för Röstning”).

OXE Marine offentliggjorde den 16 september 2024 att man föreslår en omfattande rekapitalisering av Bolaget (”Rekapitaliseringen”). Som en del av Rekapitaliseringen har OXE Marine föreslagit att Obligationsinnehavarna ska kvitta samtliga Obligationer, inklusive ränta fram till och med likviddagen för Värdepappersbytet (preliminärt den 2 december 2024), mot nya aktier i Bolaget. Obligationsinnehavare som representerar cirka 47 procent av Obligationerna har oåterkalleligen åtagit sig att rösta för Värdepappersbytet i det Skriftliga Förfarandet.

Värdepappersbytet kommer att genomföras genom kvittning av Obligationernas totala nominella belopp jämte ränta till och med likviddagen för Värdepappersbytet mot nyemitterade aktier i OXE Marine som tilldelas Obligationsinnehavarna baserat på deras innehav av Obligationer per relevant avstämningsdag (som kommer att offentliggöras i ett separat pressmeddelande) och genom att Obligationerna löses in och annulleras. Teckningskursen per ny aktie kommer att vara 1,25 kronor. De nya aktierna kommer att emitteras efter en extra bolagsstämma i Bolaget som kommer att hållas den 28 oktober 2024.

För att säkerställa att Värdepappersbytet kan genomföras i enlighet med ovan kommer all handel med Obligationerna att vara spärrad i Euroclear Sweden AB:s och Verdipapirsentralen ASA:s system under en period om minst sju (7) bankdagar före Värdepappersbytet (”Handelsförbudsperioden”). Under Handelsförbudsperioden får Obligationsinnehavarna inte köpa eller sälja Obligationer och ingen handel med Obligationerna kan registreras hos Euroclear Sweden AB eller Verdipapirsentralen ASA (oavsett om sådana köp/försäljningar genomförs via någon marknadsplats eller over-the-counter (OTC)).

De fullständiga detaljerna i förslaget ingår i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet som Förvaltaren idag kommer att skicka till per den 1 oktober 2024 direktregistrerade Obligationsinnehavare. Obligationsinnehavare kan delta i det Skriftliga Förfarandet genom att fylla i och skicka det röstningsformulär som bifogas kallelsen till det Skriftliga Förfarandet till Förvaltaren. Förvaltaren måste ha mottagit röstningsformuläret senast kl. 12.00 (CEST) den 23 oktober 2024.

Resultatet av det Skriftliga Förfarandet kommer att offentliggöras genom pressmeddelande efter att det Skriftliga Förfarandet har avslutats.

För mer information om det Skriftliga Förfarandet och en mer utförlig beskrivning av förslaget hänvisas till kallelsen till det Skriftliga Förfarandet på Bolagets webbplats (www.oxemarine.com).

Indikativ tidplan för Rekapitaliseringen
Tidplanen är vägledande och datumen kan komma att ändras. Mer information kommer att tillhandahållas efter den extra bolagsstämman den 28 oktober 2024.

1 oktober 2024Avstämningsdagen för Röstning
3 oktober 2024 - 23 oktober 2024Det Skriftliga Förfarandet
28 oktober 2024Den extra bolagsstämman
4 november 2024Sista dag för handel i OXE Marines aktier inklusive rätt att delta i företrädesemissionen
6 november 2024Offentliggörande av prospektet
6 november 2024Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen, d.v.s. ägare av aktier som är registrerade i aktieboken denna dag erhåller teckningsrätter för deltagande i företrädesemissionen
8 november - 22 november 2024Teckningstid i företrädesemissionen
8 november – 11 december 2024Sista dag för handel i betald tecknad aktie
2 december 2024Likviddag för den Riktade Nyemissionen (Värdepappersbytet), den riktade nyemissionen av teckningsoptioner, den riktade nyemissionen av vederlagsteckningsoptioner och genomförandet av Rekapitaliseringen

För mer information om Rekapitaliseringen, vänligen se Bolagets pressmeddelande från den 16 september 2024.

_______________

Ängelholm, oktober 2024
OXE Marine AB (publ)
Styrelse och verkställande direktörer

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Paul Frick, VD, OXE Marine AB, paul.frick@oxemarine.com, +46 (0) 703 25 06 20

Jonas Wikström, ordförande, OXE Marine AB, jonas.wikstrom@oxemarine.com, +46 (0) 70 753 65 66

OXE Marine AB (publ) (NASDAQ STO: OXE) har efter flera års utveckling konstruerat OXE Diesel, världens första dieseldrivna utombordare i de högre effektklasserna. Bolagets unika och patenterade lösningar för kraftöverföring mellan motor och drev har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer över hela världen.

FNCA Sweden AB är Certified Adviser för OXE Marine AB (publ).

För frågor rörande hanteringen av kallelsen och det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta CSC (Sweden) AB på trustee@intertrustgroup.com, +46-70 688 19 10

Skydd av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida, https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Privacy%20Notice%20Boss%20-%20Final%20SWE%20220324.pdf.

Viktig information
De värdepapper som omnämns häri har inte registrerats och kommer inte att registreras enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”), eller hos någon värdepappersmyndighet i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas eller säljas, förutom i enlighet med ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act och sådana andra värdepapperslagar. Följaktligen är endast berättigade innehavare (enligt definitionen nedan) av befintliga Obligationer behöriga att ta emot och granska och vidta åtgärder som anges i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet, inklusive att rösta i den fråga som beskrivs i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet och att delta i Värdepappersbytet. För att vidta sådana åtgärder måste Obligationsinnehavare i förväg intyga att de, eller någon person de representerar, antingen är en ”qualified institutional buyer” enligt definitionen i Rule 144A i Securities Act, en ”accredited investor” enligt definitionen i Rule 501 i Regulation D i Securities Act, eller en investerare utanför USA (enligt definitionen i Regulation S i Securities Act) som inte har kontaktats i USA med anledning av Förslaget (enligt definitionen nedan) (tillsammans ”Berättigade Innehavare”). Därutöver måste kvalificerade institutionella köpare eller ackrediterade investerare, eller förvaringsinstitut eller andra värdepappersförmedlare, såsom mäklare, handlare, bank, emittent eller förvaltare, som innehar värdepapper för sådana personers räkning, kontakta Bolaget för att erhålla ett investerarbrev som ska undertecknas och överlämnas till Bolaget innan de får vidta några åtgärder som anges i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet. Depåförande institut eller andra värdepappersförmedlare som förvarar värdepapper för kunders räkning i USA får inte vidarebefordra kallelsen till det Skriftliga Förfarandet till någon i USA annat än till personer som de är säkra på kommer att kunna upprätta och överlämna det investerarbrev som anges i föregående mening.

De åtgärder som beskrivs i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet (tillsammans ”Förslaget”) avser värdepapper i Bolaget, ett bolag bildat enligt svensk rätt, och är föremål för svenska informations- och förfaranderegler, vilka kan skilja sig från de regler som gäller i USA. I den mån någon del av Förslaget kan anses utgöra ett offentligt uppköpserbjudande i den mening som avses i amerikansk värdepapperslagstiftning, kommer det att lämnas i USA i enlighet med Section 14(e) i U.S. Securities Exchange Act från 1934 i dess nuvarande lydelse (”U.S. Exchange Act”) och Regulation 14E därunder, i den utsträckning det är tillämpligt, och i övrigt i enlighet med de informations- och förfaranderegler som följer av svensk rätt, inklusive vad gäller återkallelserätt, förslagets tidsplan, meddelanden om förlängningar, offentliggörande av resultat, likvidförfaranden (inklusive avseende tidpunkten för utbetalning av vederlag) och undantag från villkor, vilka kan skilja sig från krav eller sedvanlig praxis i förhållande till inhemska offentliga uppköpserbjudanden i USA. Obligationsinnehavare i USA (”Amerikanska Innehavare”) uppmanas att konsultera sina egna rådgivare avseende Förslaget.

Förslaget, som lyder under svensk lag, lämnas till amerikanska aktieägare i enlighet med tillämplig amerikansk värdepapperslagstiftning och därtill hörande undantag. I den mån Förslaget är föremål för amerikansk värdepapperslagstiftning gäller sådan lagstiftning endast för Amerikanska Innehavare och kommer således inte att ge upphov till några anspråk från någon annan person.

Det kan vara svårt för Obligationsinnehavarna att genomdriva sina rättigheter och eventuella krav som de kan ha enligt amerikansk federal eller delstatlig värdepapperslagstiftning i förhållande till Förslaget, eftersom Bolaget är beläget i ett annat land än USA och vissa eller alla dess tjänstemän och styrelseledamöter kan vara bosatta i andra länder än USA. Obligationsinnehavarna kanske inte kan stämma Bolaget eller dess tjänstemän eller styrelseledamöter i en icke-amerikansk domstol för brott mot amerikansk värdepapperslagstiftning. Vidare kan det vara svårt att tvinga Bolaget och/eller dess närstående bolag att underkasta sig en amerikansk domstols jurisdiktion eller dom.

Mottagandet av värdepapper i enlighet med Förslaget av en amerikansk innehavare kan vara en skattepliktig transaktion för amerikanska federala inkomstskatteändamål och enligt tillämpliga amerikanska statliga och lokala, såväl som utländska och andra, skattelagar. Varje Obligationsinnehavare uppmanas att konsultera en oberoende professionell rådgivare avseende skattekonsekvenserna av att acceptera Förslaget. Varken Bolaget eller något av dess närstående bolag och deras respektive styrelseledamöter, tjänstemän, anställda eller ombud eller någon annan person som agerar för deras räkning i samband med Förslaget ska vara ansvariga för några skatteeffekter eller skulder till följd av att detta Förslag accepteras.

Varken U.S. Securities and Exchange Commission eller någon annan värdepappersmyndighet i någon delstat i USA har godkänt eller underkänt Förslaget, lämnat några synpunkter på dess förtjänster eller skälighet, lämnat några synpunkter på huruvida kallelsen till det Skriftliga Förfarandet är adekvat eller fullständig eller lämnat några synpunkter på huruvida innehållet i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet är korrekt eller fullständigt. Varje utfästelse om motsatsen är en brottslig handling i USA.