Idag inleds teckningstiden i Cimco Marine AB:s (publ) företrädesemission om cirka 154 MSEK

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, inom eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd skulle vara olaglig eller föremål för legala restriktioner. Idag inleds teckningstiden i Cimco Marine AB:s (publ) (”Cimco Marine” eller ”Bolaget”) företrädesemission av units i vilken även allmänheten har möjlighet att anmäla intresse.

I företrädesemissionen ger Cimco Marine ut units bestående av tre (3) aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie 2019:1. Vid fulltecknad emission tillförs Bolaget initialt cirka 103 MSEK före emissionskostnader. Denna del omfattas av teckningsförbindelser och garantiåtaganden från huvudägare och investerare motsvarande cirka 98 %. Vid fullt nyttjande av teckningsoptionerna tillförs Cimco Marine ytterligare cirka 51 MSEK före emissionskostnader.

En (1) befintlig aktie på avstämningsdagen den 15 mars 2019 ger sju (7) uniträtter. Sex (6) uniträtter ger rätt att teckna en (1) unit. Teckningskurs är 3 SEK per unit, motsvarande 1 SEK per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. En (1) teckningsoption av serie 2019:1 berättigar innehavaren till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget under perioden 4–17 oktober 2019 till en teckningskurs om 1,50 SEK per aktie. Även allmänheten har möjlighet att anmäla intresse att teckna units i företrädesemissionen.

Anmälningsperiod:         20 mars–3 april 2019
Handel i uniträtter:         20 mars–1 april 2019
Handel i BTU:                20 mars 2019 till dess att företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket
Handel i TO 2019:1:       Inleds när företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket

Utfallet av företrädesemissionen förväntas offentliggöras omkring den 9 april 2019.

Träffa Cimco Marine:

• Redeye Early Bird Stockholm
    Datum: 26 mars 2019 kl. 07.45–09.20
    Plats: Mäster Samuelsgatan 42, vån 10
    Eventet kommer också att livesändas
    Anmälan: www.redeye.se/events#/event/582058
  • Redeye Investor After Work Göteborg
    Datum: 28 mars 2019 kl. 17.30–21.00
    Plats: Elite Park Avenue Hotel
    Eventet kommer också att livesändas
    Anmälan: www.redeye.se/events#/event/582063

Under 2018 har vi haft fokus på problemlösning och att stärka upp både vår produkt och verksamheten. Det vill säga ett år med många små förändringar som nu ger våra kunder en bättre helhetsupplevelse samtidigt som Bolaget har en bra grund för att möta affärsplanen. Med en stabilare grund ser jag därför med tillförsikt fram emot 2019 och bjuder in dig som investerare att ta ytterligare några viktiga kliv med oss, mot ännu en eftertraktad produkt och ökad försäljning ”, säger Andreas Blomdahl, VD Cimco Marine.

Prospekt, villkor och anvisningar
Fullständigt prospekt innehållande bland annat fullständiga villkor och anvisningar, finns tillgängligt tillsammans med anmälningssedlar och informationsfolder på Cimco Marines, Hagberg & Aneborn Fondkommission AB:s samt Redeye Aktiebolags respektive hemsidor (www.oxe-diesel.com, www.hagberganeborn.sewww.redeye.se). Anmälningssedel för teckning utan företrädesrätt kommer att finnas tillgänglig på ovanstående hemsidor.

Rådgivare
Redeye Aktiebolag är finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl Kommanditbolag är legal rådgivare i företrädesemissionen.

Certified Adviser
Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser för Cimco Marine. Kontaktuppgifter till Västra Hamnen: tel. +46 40 20 02 50, e-mail ca@vhcorp.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Berg, ordförande, anders.berg@oxe-diesel.com, +46 70 358 91 55
Andreas Blomdahl, VD, andreas.blomdahl@oxe-diesel.com, +46 431 44 98 99
Myron Mahendra, CFO och EvP in charge of Administration and HR, myron.mahendra@oxe-diesel.com, +46 76 347 59 82

Cimco Marine AB (publ) har under flera år utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. Cimco Marines unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer i hela världen.