OXE 300 världspremiär på Genoa Boat Show

Cimco Marine AB (publ.) Har utvecklat nästa generations dieseldrivna utombordare - OXE 300. Det är världens mest kraftfulla dieselutombordare och den mest bränsleeffektiva i jämförelse med andra utombordare med 300 hk. OXE 300 förbrukar cirka 40% mindre bränsle än tillgängliga bensinutombordare. Den unika, patenterade designen levererar 680 Nm vridmoment (högst av alla 300 hk utombordare), redan vid 1750 rpm - Perfekt för kommersiella maritima operatörer där styrka, kraft, låg bränsleförbrukning och lång räckvidd är avgörande. OXE 300 kommer att visas och vara tillgänglig för test under Genoa Boat Show den 20 till 24 september där Cimco ställer ut tillsammans med Rama Marine. Beställningar för OXE 300 börjar 20 september via OXE distributörer. Produktionen av OXE 300 påbörjas i maj 2020.

OXE 300

Efter att ha samlat in tusentals driftstimmar i kommersiella applikationer över hela världen har den nuvarande OXE-serien av Diesel utombordare tydligt visat sin kapacitet för styrka, hållbarhet och bränsleeffektivitet.

Vi är nu särskilt stolta över att presentera den nya OXE 300 som sätter riktmärket för 300 hk utombordare. Vid utformningen av OXE 300 användes den kollektiva operativa upplevelsen från hundratals OXE Diesel-utombordare som för närvarande är i drift för att säkerställa högsta nivå av tillförlitlighet, robusthet och kontroll. Vår specifika kommersiella kundkrets förtjänar bästa möjliga prestanda och ekonomiska fördelar samtidigt som produkterna skall följa de strängaste miljöreglerna. För den kommersiella operatören är uthållighet, tillförlitlighet, kraft och kontroll av OXE 300 nycklarna till framgång”, säger Ralf Losch, Chief Commercial Officer på Cimco Marine AB

I de tester som hittills genomförts har OXE Diesel 300 visat sig förbruka 40% mindre bränsle än en 300 hk bensinombordare av den senaste modellen, vilket ökar räckvidden med 60%. Break-even perioden när man jämför OXE 300 med en 300 hk bensinutombordare för fritidsbåtar varierar mellan 500 och 1000 timmar, baserat på inköp av produkterna och enbart bränslekostnaderna. Med tanke på att OXE 300 också har längre livslängd, mindre kostnader för underhåll och ökad säkerhet, minskas denna period ytterligare, vilket ökar operatörens ekonomiska vinster.

OXE 300 levererar 300 hk på propelleraxeln och uppfyller de senaste obligatoriska utsläppsnormerna. Det minskar koldioxid med mer än 35%, kolmonoxid med mer än 99% och kombinerade kolväten och NOx med mer än 70%, jämfört med standarder för bensinutombordare (EPA-Tier 3, RCD SI-Outboard och CARB 3 star).

"Med våra motiverade och dedikerade design- och verifieringsteam har vi kunnat leverera en förproduktionsmotor, redo att visas och testas på vattnet vid Genoa Boat Show, fem månader före planerad lansering till marknaden," säger Per Wigren, Chief Technology Officer på Cimco Marine AB.